Stjele showet uten å mase om salg

Som samfunnsleder i Gründerklubben har jeg sett både falker og pingviner blant våre medlemmer – de som svever over nettverket og de som bare plasker rundt med “KJØP NÅ OG SALG!”-rop i feeden og på PM. 

Problemet på Facebook Grupper og bygging av nettverk?

De som selger for hardt, glemmer å faktisk bli kjent med folk. På Gründerklubben handler det jo om å dele erfaringer, bygge troverdighet, finne samarbeidsmuligheter og hjelpe hverandre.

Derfor vil jeg i denne artikkelen sette fokuset på bevisst satsing på at branding og nettverksbygging kan få både deg og bedriften din raskere opp og fram – uten at du trenger å skrike om salg fra hvert et hustak.

10 gode råd for å unngå å ende opp som en pingvin

  1. Du blir husket for noe annet enn “Selgerspammeren”
    Folk har en tendens til å zappe rett forbi masete selgere, men de husker et unikt og gjennomført brand. Bonus: Du slipper at folk ruller forbi deg med et himlende blikk.
  2. Tilliten vokser i takt med nettverket ditt
    Bygger du merkevare og nettverk, vokser også anerkjennelsen din. Plutselig kjenner “alle” deg som den hyggelige gründeren som alltid deler gode tips — og som aldri bare maser om å “få en deal i boks”.
  3. Algoritmene vil elske deg
    Facebook (og de andre søte plattformene) digger godt innhold og ekte engasjement. Hvis folk heller kommenterer og liker innleggene dine enn å rapportere dem som spam, stiger du i kurs. Enkelt og greit.
  4. Salg uten å selge
    Når du har et gjennomført brand og et solid nettverk, kommer ofte salget helt av seg selv. Du blir faktisk bedt om å fortelle mer om produktet ditt — det er en mye triveligere situasjon enn å trygle folk om å åpne lommeboka.
  5. Bedre konversasjoner = bedre muligheter
    En hyggelig prat i Gründerklubben kan lede til nye prosjektideer, investorer eller samarbeidspartnere. Legg salgsbrosjyrene litt til side og bygg relasjoner – det betaler seg i lengden.
  6. Du får “folkets” uvurderlige tilbakemeldinger
    Nettverk er gull for å få ærlige meninger om produktet ditt. Se for deg at du slipper å lure på hva folk egentlig synes – du får svar fort, og kan forbedre deg tilsvarende.
  7. Positivt omdømme gir lojale følgere
    Folk blir fans når de stoler på deg, og denne fanskaren bygger du ved å være hjelpsom, inspirerende og ekte. Fans = trofaste kunder = tjing-tjing i kassa på sikt.
  8. Du unngår å drukne i havet av selgere
    Uansett hvor mange konkurrenter som skriker “SALG!”, så vil du stikke deg ut som en person med innsikt og engasjement, ikke bare en som prøver å hale inn neste kunde.
  9. Fellesskap vs. desperasjon
    En god strategi er å være den som løfter andre – da får du en hel heiagjeng i retur. Desperat salg derimot, gjør at folk backer sakte (men sikkert) unna.
  10. Langsiktig, bærekraftig suksess
    Når du tar deg tid til å bygge merkevare og nettverk, setter du scenen for vekst i lang tid framover. Et solid fundament nå = større suksess og færre svettetokter senere.

Så hva nå?

Ja, kjør på med branding og nettverksbygging i Gründerklubben og andre grupper som du liker og ønsker å prioritere! Du vil takke deg selv (og kundene vil takke deg) når du står der med en velfungerende bedrift – og en stor, smilende og engasjert “fanklubb” i ryggen.

NB. Les reglene for den gruppen du ønsker å engasjere deg i nøye. Det er superdårlig branding å bli kastet på døra. 

Denne artikkelen er skrevet med en hjelpende hånd av ChatGTP o1 og kvalitetssikret av en eller flere i Gründervekst-teamet. Artikkelen oppdateres med innspill fra pågående debatt i Gründerklubben.

Se også artikkelen; Å velge rett plattform for nettkurs

Del nyhet

Svar