Stjele showet uten å mase om salg
Som samfunnsleder i Gründerklubben har jeg sett både falker og pingviner blant våre medlemmer – de som svever over nettverket og de som bare plasker rundt med “KJØP NÅ OG SALG!”-rop i feeden og på PM.
Problemet på Facebook Grupper og bygging av nettverk?
De som selger for hardt, glemmer å faktisk bli kjent med folk. På Gründerklubben handler det jo om å dele erfaringer, bygge troverdighet, finne samarbeidsmuligheter og hjelpe hverandre.
Derfor vil jeg i denne artikkelen sette fokuset på bevisst satsing på at branding og nettverksbygging kan få både deg og bedriften din raskere opp og fram – uten at du trenger å skrike om salg fra hvert et hustak.
10 gode råd for å unngå å ende opp som en pingvin
- Du blir husket for noe annet enn “Selgerspammeren”
Folk har en tendens til å zappe rett forbi masete selgere, men de husker et unikt og gjennomført brand. Bonus: Du slipper at folk ruller forbi deg med et himlende blikk. - Tilliten vokser i takt med nettverket ditt
Bygger du merkevare og nettverk, vokser også anerkjennelsen din. Plutselig kjenner “alle” deg som den hyggelige gründeren som alltid deler gode tips — og som aldri bare maser om å “få en deal i boks”. - Algoritmene vil elske deg
Facebook (og de andre søte plattformene) digger godt innhold og ekte engasjement. Hvis folk heller kommenterer og liker innleggene dine enn å rapportere dem som spam, stiger du i kurs. Enkelt og greit. - Salg uten å selge
Når du har et gjennomført brand og et solid nettverk, kommer ofte salget helt av seg selv. Du blir faktisk bedt om å fortelle mer om produktet ditt — det er en mye triveligere situasjon enn å trygle folk om å åpne lommeboka. - Bedre konversasjoner = bedre muligheter
En hyggelig prat i Gründerklubben kan lede til nye prosjektideer, investorer eller samarbeidspartnere. Legg salgsbrosjyrene litt til side og bygg relasjoner – det betaler seg i lengden. - Du får “folkets” uvurderlige tilbakemeldinger
Nettverk er gull for å få ærlige meninger om produktet ditt. Se for deg at du slipper å lure på hva folk egentlig synes – du får svar fort, og kan forbedre deg tilsvarende. - Positivt omdømme gir lojale følgere
Folk blir fans når de stoler på deg, og denne fanskaren bygger du ved å være hjelpsom, inspirerende og ekte. Fans = trofaste kunder = tjing-tjing i kassa på sikt. - Du unngår å drukne i havet av selgere
Uansett hvor mange konkurrenter som skriker “SALG!”, så vil du stikke deg ut som en person med innsikt og engasjement, ikke bare en som prøver å hale inn neste kunde. - Fellesskap vs. desperasjon
En god strategi er å være den som løfter andre – da får du en hel heiagjeng i retur. Desperat salg derimot, gjør at folk backer sakte (men sikkert) unna. - Langsiktig, bærekraftig suksess
Når du tar deg tid til å bygge merkevare og nettverk, setter du scenen for vekst i lang tid framover. Et solid fundament nå = større suksess og færre svettetokter senere.
Så hva nå?
Ja, kjør på med branding og nettverksbygging i Gründerklubben og andre grupper som du liker og ønsker å prioritere! Du vil takke deg selv (og kundene vil takke deg) når du står der med en velfungerende bedrift – og en stor, smilende og engasjert “fanklubb” i ryggen.
NB. Les reglene for den gruppen du ønsker å engasjere deg i nøye. Det er superdårlig branding å bli kastet på døra.
Denne artikkelen er skrevet med en hjelpende hånd av ChatGTP o1 og kvalitetssikret av en eller flere i Gründervekst-teamet. Artikkelen oppdateres med innspill fra pågående debatt i Gründerklubben.
Se også artikkelen; Å velge rett plattform for nettkurs
Svar