Forretningsmodeller for startups!

Når var sist du gikk gjennom forretningsmodellen din?
Uansett om du er ny som gründer eller om du har holdt på en stund – så er det gode grunner til at du bør lage en forretningsmodell eller at du bør sette av tid til å revidere den!
80% av startups feiler! Ikke fordi at produktet er dårlig, men fordi at forretningsmodellen deres er det!
Det er rett og slett alt for mange som ikke legger en god nok plan før de starter!
Uansett hvor god ideen din er så må du ha en plan for hvordan du skal skape, levere og fange verdi!
Hvorfor er dette viktig å ha en forretningsmodell?
Uten en forretningsmodell lever du veldig farlig! Å ikke ha en forretningsmodell blir som å begynne å bygge et stort bygg uten en tegning for hvordan bygget skal se ut!
Det er forretningsmodellen din som forklarer hvordan du skal få til det! Med en forretningsmodell kan du fortelle investorer og partnere hvordan du får kunder til å komme tilbake, om du tjener mer penger på å selge produktet eller tjenesten din enn du bruker på å lage det, og gi et bilde av hvem som er involvert i prosessen. Den forteller altså hvordan du skaper vekst, hva din ‘cash-burn rate’ er, og hvordan verdikjeden din ser ut! Forretningsmodellen utgjør derfor selve kjernen av virksomheten din!
Det er langt flere eksempler på startups som feilet fordi de ikke hadde en forretningsplan, enn de som lyktes fordi de hadde én! Men i dette kurset lærer du om hvilke hovedtyper som finnes, og du kan trekke inspirasjon fra kjente eksempler på hvordan du skape en skalerbar og robust forretningsmodell!

Så – hvordan skal du bygge en robust forretningsmodell?
Når du skal bygge en forretningsmodell så må du først utvikle et verdiforslag som sier noe om hvorfor folk skal kjøpe produktet/tjenesten din!
En slik beskrivelse består av 2-3 “to the point” setninger og kalles et verdiforslag! Denne boksen finner du i midten av Osterwalder’s Business Model Canvas. Den sier noe om (1) hva problemet til kunden din er; (2) hvordan du løser problemet bedre enn andre tilgjengelige alternativer; (3) hva det å koster å produsere løsning din og (4) hvordan du tjener penger på å selge løsningen din. Derfor utgjør verdiforslaget selve “hjertet” i forretningsmodellen din!
For å finne ut av dette må du først forstå hvem kundene dine er og du må kjenne problemene deres! Hva ønsker kunden å få gjort? Og hvilke smertepunkter (pain-points) opplever kunden eller brukerne dine i hverdagen sin?
Er løsningen din en painkiller (noe som virkelig er nødvendig for å løse problemet) eller er det et vitamintilskudd (dvs et nice to have som brukes tilfeldig)?
“Your customers are the judge, jury, and executioner of your value proposition. They will be merciless if you don’t find fit!”
– Alexander Osterwalder & Yves Pigneur, 2013
Hvis de har en oppgave som haster å få løst og frustrasjonen de opplever med oppgaven ikke er løst er stor nok, ja da er er også sjansen større for at de vil betale godt for å få jobben gjort!
Når du endelig har landet en pilotkunde som kjøper løsningen din da har du endelig oppnådd det som kalles for en “fit” – Det viser at du løser et problem gjennom en handel.
De beste verdiforslagene er de som tar tak i sentralt problem som mange nok opplever og lykkes med å forklare hva kunden får ut av å bruke den og hvorfor den er bedre enn andre!
Hvis du lykkes med å få fram det – da er du på god vei til å skape en lønnsom business!
Uber sitt verdiforslag er et sable godt eksempel på akkurat det:
“Uber is the smartest way to get around. One tap and a car comes directly to you. Your driver knows where to go. And payment is completely cashless”
Men selv om du har verdens beste verdiforslag, så er det også mange fallgruver som kan stoppe deg! Det kan være at noen som jobber i bedriften du skal selge til motarbeider deg, eller at brukeren har et helt annet problem enn det kunden din har!
I dette kurset lærer du både hvordan du skal utvikle et godt verdiforslag som treffer på kundebehov og hvordan du skal unngå de vanligste feilene!

Hvordan overleve som gründerbedrift over tid?
Men – selv om du har et bra verdisforslag og en god forretningsmodell er det ikke sikkert at du lykkes!
I dagens marked skjer endringene raskt! Nye teknologier og markedstrender gjør at din startup fort kan bli utkonkurrert selv om du har en plan!
Derfor må forretningsmodellen din være så fleksibel at du raskt kan tilpasse deg endringene som skjer rundt deg!
Gründerne som pivoterer forretningsmodellene sine øker sjansen for overlevelse med hele 70%!
En måte sikre egen overlevelse på er å utvikle konkurransefortrinn! Ditt konkurransefortrinn skal si noe om hvorfor investorer og kunder skal velge deg framfor andre.
IKEA posisjonerer seg annerledes enn andre i sitt segment gjennom pris og selvbetjening. Apple gjør det gjennom design og merkevarebygging!
Lurer du på hva du skal gjøre for å skille deg ut?
I kurset lærer du om sterke og svake konkurransefortrinn og du lærer fra virkelige eksempler for hvordan du kan sette opp et sterkt konkurransefortrinn som gjør deg posisjonert til å møte morgendagens utfordringer!
Er du klar for å ta din idé til neste nivå?
I kurset “Forretningsmodeller for Startups” blir du ledet gjennom alle disse temaene steg for steg! Kurset består av 19 høy kvalitets videoer, 1 quiz og 5 praktiske og nedlastbare verktøy! Du får også tilgang til en egen gruppe med andre kursdeltakere!
Her er 3 grunner til at du bør kjøpe dette kurset!
- 3 kriterier som kjennertegner en levedyktig forretningsmodell
- 6 måter å kvalitetssikre et verdiforslag på!
- Lær 3 måter å skape sterke konkurransefortrinn på!
Kurset ledes av Salvador Baille, Partner i startupinkubatoren Aggrator, og Daglig Leder for konsulentselskapet Intelis. Salvador har mer enn 25 års erfaring innen forretningsutvikling og kommersialisering, og bistår daglig bedrifter med forretningsmodeller og innovasjon både som konsulent og startup mentor! Han har tidligere jobbet som Investment Manager i Telenor og har jobbet med Spansk-Norsk handelskammer i mange år. Salvador er en populær foredragsholder, har stor følgermasse på LinkedIn, og driver Podcasten SOS Innovasjon. I dette kurset deler Salvador sine viktigste innsikter om hvordan du skal bygge en robust, repeterbar og skalerbar forretningsmodell – direkte med deg!
Kurset er utviklet av Grunderformelen AS. Grunderformelen tilbyr nettkurs av høy kvalitet om temaer som skal gjøre oppstartsprosessen enkelere for gründere som deg! Grunderformelen og Grundervekst samarbeider om å gjøre denne kunnskapen tilgjengelig! Grundervekst er kursplattformen til Grunderklubben – norskes største online community for gründere!
Svar