Lær å lage produkter og tjenester som selger, med Design Thinking!

3 grunner til å at du som gründer bør lære Design Thinking

Hvorfor feiler så mange gründere og startups?

Mer enn 70% av startups feiler med produktutviklingen sin!

Hvorfor er det så mange som feiler? Og hva gjør de som lykkes gjør annerledes?

Selskaper som AirBnB, IBM, og Pixar har én ting til felles – de setter brukerne sine først!

Da AirBnB holdt på å gå konkurs i 2009 måtte de redesigne hele brukeropplevelsen for å skape flere konverteringer! Plattformen var på plass, men ingen brukte den! For å få opp salget måtte de først finne ut hva problemet var. Derfor dro de til vertene for å se på stedene deres og for å intervjue dem. På den måten fant de ut at bildene som var tatt var så dårlige at gjester lot være å bestille.

Det ledet til en reframing fra “hvordan kan vi øke trafikk inn til plattformen?” over til: “Hvordan kan vi skape mer tillit til utleieopplevelsen?” 

Ved å se annerledes på problemet kom de på ideer til funksjonaliteter som gjorde plattformen til det den er i dag!

Enkle grep som å få profesjonelle fotografer til å ta bedre og lysere bilder av leilighetene bidro til å doble konverteringene! 

Hvis teamet fortsatte å programmere på andre siden av landet basert på egne antakelser uten å hente innspill fra brukeren/kunden hadde problemet aldri blitt løst, og veksten til selskapet uteblitt, og selskapet hadde blitt utkonkurrert

“entrepreneurs tend to become comfortable in their roles as keyboard jockeys. However, going out to meet customers in the real world is almost always the best way to wrangle their problems and come up with clever solutions.”  

Joe Gabbia, Co-founder AirBnB

Og det er nettopp det at så mange gründere gjør feil! De jobber med noe for lenge, på egne antakelser uten å gå ut for å forstå hva kunden faktisk trenger!

Heldigvis så finnes det en egen metode som gjør at du kan unngå denne fallgruven!

Hva er Design Thinking – og hvorfor bør du lære det?

Metoden heter Design Thinking og den ble utviklet ved D.School på Stanford på 1960-tallet! Metoden ble utviklet for å få innovatører til å tenke som designere sånn at de kunne forstå problemene til brukerne bedre, før de begynte med produkt og tjenesteutvikling! Tim Brown fra IDEO definerer metoden som en:

“human-centered approach that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.”

Metoden ble særlig utbredt etter at designselskapet IDEO ble hyret inn av store selskaper som Apple og HP fra midten av 1980-tallet. IDEO bidro til at Apple lyktes med å utvikle et grafisk brukergrenseutsnitt for sin først Apple Macintosh som gjorde det vanlig å eie sin egen datamaskin. IDEO bidro til at HP lyktes med å selge printere som var tilpasset brukerbehov ved å dra hjem til folk for å observere hvordan skriverne ble brukt.

Som følge av arbeidet til IDEO tok flere og flere internasjonale selskaper metoden i bruk over 2000-tallet. I 2011 fikk startups virkelig øynene opp for denne metoden, og det med god grunn: de som bruker denne metoden har hele 21% større sjanse for å overleve!

Så – hvordan kan denne metoden ha så stor innvirkning på om du som gründer lykkes eller ikke?

Det er særlig 3 grunner til at du som gründer bør lære design thinking!

  1. Bedre produkter og tjenester: når du involverer målgruppen din i de forskjellige stadiene av Design Thinking prosessen får du innsikt i problemene som kunden din ønsker å få løst.
  2. Mindre risiko og mer trygghet: ved å utvikle mange prototyper som du tester tidlig lærer du hvordan kundene dine vil at produktet skal oppleves! På den måten kan du både redusere risikoen for å feile og samtidig bli tryggere på salgbarheten til det du utvikler!   
  3. Lønnsomhet og mer fornøyde kunder: når du utvikler noe som treffer på kundebehov øker sjansen for at kunden både kommer tilbake for å kjøpe mer og anbefaler deg videre!

Disse grunnene og definisjonen ovenfor gjenspeiles i det helhetlige tankesettet som Design Thinking representerer! Som du ser i denne illustrasjonen bidrar Design Thinking til at du treffer på alle disse tre punktene: at det er folk som har behov for noe; at det er teknologisk mulig å få til; og at produktet/tjenesten skal gi bedre inntjening enn det koster å lage!

Hvordan komme i gang med brukerstyrt innovasjon? 

Men – hvordan finner man egentlig ut av dette?

Øk sjansene dine for å lykkes ved å gå gjennom disse 5 stadiene av Design Thinking prosessen

Prosessen er som du ser i bildet ovenfor delt inn fem faser hvor du først begynner med å hente innsikt om kundene dine, før du setter deg ned å definerer problemet de ønsker å få løst, før du begynner å utvikle ideer, og til slutt lage protopyer som du tester! Denne måten å jobbe gjør deg i stand til å lykkes med din produkt og tjenesteutvikling akkurat som eksemplene ovenfor!

I kurset “Brukerstyrt innovasjon for gründere” blir du ledet gjennom alle disse 5 stadiene av Design Thinking prosessen, du lærer praktiske metoder som du kan bruke i hvert steg, og du blir kjent med viktige prinsipper som du bør tenke på underveis!

  • 7 prinsipper du bør kjenne til!
  • Hvilke 5 steg som inngår i prosessen
  • Lær fra praktiske eksempler

Kurset består av 29 videoer av høy kvalitet og du får tilgang til 5 nedlastbare verktøy!

Kurset ledes av Ingunn Aursnes, Strategisk Rådgiver i Bouvet. Ingunn har jobbet som konsulent i over 20 år med innovasjon og forretningsutvikling som spesialfelt. Hun har Executive Master i Design Thinking fra NHH, UiB og HVL og sertifiseringer fra både University of Virginia og IDEO. Ingunn har jobbet med Design Thinking som rammeverk og metode i en årrekke, og har gjennom sin konsulentkarriere bistått en rekke små og store virksomheter med produkt- og tjenesteutvikling gjennom brukerstyrt innovasjon. I dette kurset deler hun erfaringer rundt det å jobbe i skjæringspunktet mellom forretning, design og teknologi!

Kurset er utviklet av Grunderformelen AS. Grunderformelen tilbyr nettkurs av høy kvalitet om temaer som skal gjøre oppstartsprosessen enkelere for gründere som deg! Grunderformelen og Grundervekst samarbeider om å gjøre denne kunnskapen tilgjengelig! Grundervekst er kursplattformen til Grunderklubben – norges største online community for gründere!

Som Premium medlem på Grundervekst kan du nå kjøpe kurset til 15% avslag (rabattkoden finner du på siden medlemsfordeler i menyen etter du har logget inn)! Du må ha minimum Basic medlemskap (gratis) for å få tilgang til å kjøpe kursene. Som medlem av portalen blir du automatisk medlem av Gründerklubben, som nå offiselt er en klubb. Logg inn og følg linken nedenfor!

Del nyhet

Svar